Live TV Warta Rakyat

3 July 2012

Woi mahasewel SMM @MahasiswaMsia,tengok ni cc @WAHazman @idzuanjamal @hafiz_ariffin @AmanKampus #AspirasiMahasiswa


PUTRAJAYA - Kad Diskaun Siswa 1Malaysia (KDS1M) yang berobjektif membantu pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) awam dan swasta di negara ini mengurangkan kos sara hidup, dilancarkan oleh Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini.

KDS1M menawarkan diskaun antara 5 hingga 60 peratus bagi pembelian di 31 syarikat dan 14 koperasi yang menyertai program itu setakat ini. Antara sektor perniagaan yang terlibat ialah buku, alat tulis, pakaian, makanan dan minuman, produk IT, penginapan dan kesihatan.

Cadangan KDS1M dikemukakan oleh pelajar pada mesyuarat Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan (MPPK) pada 21 Nov tahun lalu.

Ketika berucap melancarkan KDS1M di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini, Muhyiddin berkata kerajaan sentiasa mendengar dan melaksanakan pandangan dan cadangan bernas dikemukakan pelajar IPT demi menjamin kebaikan serta kesejahteraan mereka.

Beliau berkata pelancaran kad diskaun itu jelas menunjukkan komitmen kerajaan bagi membantu mengurangkan kos sara hidup dan bebanan hampir 1.5 juta pelajar IPT awam dan swasta tempatan sepanjang tempoh pembelajaran mereka.

"Ini membuktikan dengan jelas bahawa pandangan-pandangan pemimpin pelajar di seluruh negara mengenai perkara-perkara yang ada hubung kait dengan kehidupan dan kepentingan sentiasa diberi perhatian," katanya.

Timbalan Perdana Menteri juga mahu lebih banyak syarikat dan koperasi menyertai program tersebut demi kebaikan pelajar IPT di negara ini.

Sementara itu, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang turut hadir pada majlis itu berkata kad diskaun itu akan mula diedarkan pada sesi pengajian bermula September nanti.

"Bila sesi pengajian bermula kita mula edarkan kepada pelajar tahun akhir dahulu, diikuti pelajar-pelajar lain. Kita harap (pelajar) menggunakannya dengan bijak," katanya.

Katanya siswa hanya perlu menunjukkan KDS1M bersama-sama kad pelajar atau kad pengenalan bagi mendapatkan diskaun yang ditawarkan oleh syarikat yang menyertai program itu.

Beliau berkata kerajaan juga bercadang memperluaskan kad diskaun itu kepada pelajar asing di negara ini.

Maklumat lanjut mengenai KDS1M boleh didapati di www.1pengguna.com. - Bernama

Sumber : Sinar

..............

Berikut merupakan antara agenda (ringkas) yang dibawa oleh Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan (MPPK) dalam mesyuarat mereka pada 21 November 2011

"Mesyuarat MPPK bil 2 2011 pd 21 November 2011 telah mengambil cadangan dan view dari para perwakilan"

Antaranya:
1. Menu rakyat dan kedai rakyat 1 Malaysia di buka di IPT untuk kurangkan kos sara hidup mahasiswa di kampus. Diterima dan kini majoriti dah dibuka

2. Kad diskaun mahasiswa di cadangkan agar mengurangkan kos sara hidup mahasiswa - 2 Julai akan dilancarkan oleh TPM dengan nama kad diskaun siswa 1 Malaysia.

3. Rancangan Suara siswa dihidupkan kembali bagi memberi ruang pada pemimpin mahasiswa untuk meluahkan idea dan pendapat berkaitan isu semasa. Rancangan Bicara Kampus di perkenalkan pada Setiap Ahad jam 10 malam di RTM 1.

Komen brader : Tak perlu nak terjerit kat jalanan nak 'mambantu' mahasiswa kononnya.Saluran dah ada.Tak nak gunakan.Sekarang kita boleh lihat siapa yang bijak dan siapa yang bodoh macam nokhorom.Tahniah MPPK kerana menggunakan saluran yang betul untuk membantu pelajar.Anda lah wakil sebenar mahasiswa.Andalah ASPIRASI MAHASISWA!

P/S :  SMM = Nokhoromm

0 comments:

Post a Comment

Penulis tidak akan bertanggungjawab keatas komen yang menyalahi undang-undang.Ada komen,anda tanggung!Sebarang pertanyaan atau maklumat bolehlah menghubungi penulis di braderjai@gmail.com

RANDOM